"Има един много съществен момент,който се откроява напоследък в строителния бранш,а той е:колко струва една услуга и доколко нейната цена влияе на качеството.В смисъл,ако платя по-скъпо,ще получа ли по-добър и по-качествен продукт.Тук в тази статия ще се спрем на отношения и очаквания между клиент и изпълнител в жилищно-ремонтните дейности и строителството на еднофамилни къщи.
Сега понеже наблюдаваме сериозен спад в сектора откъм големи инвеститорски намерения,по естествен начин очакванията се прехвърлят върху ремонтните услуги по домове,офиси и еднофамилни постройки.Когато вече е създадена определена ситуация на пазара,следват и някои обстоятелства ,с които трябва да се съобразим.В момента се наблюдава сериозен спад на цените на строителните услуги от страна на майстори,дребни предприемачи,та чак до големи фирми и холдинги.Само че на практика какво се получава.Колкото да въртим и да усукваме една цена,тя може да се промени единствено ,ако бъдат изцяло променени нейните основни елементи,от която тя се състои ,а не да се гледа чисто номинално на нея,без да се търси причината защо тя е такава и каква е логиката да бъде в това изражение,както и нормално ли е да бъде такава.Ще се опитаме сега да изследваме един компонент от ценообразуването-труда.А както знаем,той почти винаги е най-голям.
Строителството е една много специфична индустрия.Тя преработва огромни финансови средства винаги и навсякъде,във всички държави. Но тя,както предхожда в голямата си част останалите инвестиционни намерения,(например като решиш да правиш завод за гуми,първо построяваш сградата ,а след това внедряваш технологията),така и се влияе от много чисто нестопански фактори-сезон,синоптични прогнози,отпуски на гражданите и пазарни психози,каквито преживяхме напоследък.Към момента без съмнение строителството в България,премина в голямата си част на сезонен принцип.Инфраструктурните обекти са толкова малко,както и строежа на нови жилищни търговски и обществени сгради ,че цялото очакване се струпва върху това как ще се развие летният ремонтен и строителен период.И всичко казано дотук е съвсем точно и ясно,но оказва се не чак толкова за голяма част от инвеститорите.Заради ниските цени на услугите нараснаха сериозно инвестиционните намерения към този летен период.Само че какво означава след 2 месеца нещо да струва 2 или 3 пъти по евтино,отколкото е струвало миналата година,да речем.Няма логичен отговор на този въпрос.Последните дни започнаха и преговорите с потенциалните клиенти за периода април-септември.Какво се наблюдава.
От страна на клиентите:
Очаквания за безумно ниски цени на всякакви възможни дейности,с аргумента "нали сега е криза,няма работа,вашите доходи са ниски,по-добре нещо,отколкото нищо,на съседката на баба ми и направиха цяла баня за 200 лв" и т.н,и т.н.Обаче следват изисквания за сериозно качество ,носене на дискове със снимки кое как трябва да изглежда,списания и спомени от последното гости при техни приятели.Искат се спазване на срокове,и то с точно фиксирани дати,понеже тогава е плануван годишният отпуск,в който освен ремонта трябва да се смести и ходенето
зад граница,на планина ,на море,и ред други неща.И се оказва ,че за основен ремонт на жилище 70-90м2 ,а понякога и повече,се отделят 10 дена.Трябва да отбележим и нещо много важно.Започнаха да се обособяват два вида клиенти.Тези ,които придобиват по-европейски манталитет (не казвам,че това е правилният),които търсят определена визия такава,каквато са я видели в интернет,примерно,и много не разсъждават какъв е пътят до постигането му,стига всичко,което са решили да правят,да не надхвърля определения бюджет за това.Има и такива клиенти ,които ще наречем-българските,които разбират от всичко.Нищо че е лекар хирург,или ПР консултант.Там за 5000 лева се иска апартаментът да изглежда като макет на жилище във френски експо център.
От страна на изпълнителите:
С оглед трудното положение,в което се намира бранша,изпълнителите към момента не отказват какъвто и да е ангажимент,на каквато и да е цена,по което и да е време,за каквато и да е дейност.Без оглед на това може ли да го направи,не може ли,има ли подходящи кадри или няма.Действа се на принципа " ден година храни".Има дори парадокси,(а те ще зачестяват с идването на летните месеци), в които например за първата седмица на юли малка фирмичка или групичка майстори ангажира започването на 4 обекта едновременно.Към момента на никой не му е ясно как ще се случи това,и най-важното-как ще се приключи в срок,но в никакъв случай не трябва да се изтърва клиента.
Какво следва от всичко това.Всеки човек трябва да си зададе въпроса дали е нормално един сезонен работник,какъвто се очертава да бъде строителят в следващите 2-3 години,да добие чрез труда си паричен ресурс,(който да му стигне за едногодишна издръжка ,на ниска цена,и всичко да бъде извършено качествено.Абсурдно според мен.Към момента 70% от фирмите са освободили персонала.Към края на април ще започне бясното търсене на кадри.Винаги стихийното оформяне на екипи е съпътствано с много грешки.Такива екипи ще извършват дейността текущи задължения,ще започнат в бясно темпо да наваксват и да работят на обороти,които едва ли се връзват с качествена изработка. Особено трудно ще бъде за тези граждани,които смятат сами да организират целия процес от закупуването на материала,до наемането на всеки работник за всяка операция.Защото над всеки по веригата ще стои дилемата днес да работи бавно,съвестно и качествено,и да си тръгне с 20 лева или да претупа всичко набързо и да вземе 100-150 лева ,че да има и за днес ,а и за черни дни.Само че евтината цена и съответното претупване води до натрупване на много грешки,за чието отстраняване впоследствие се изискват двойно повече средства за труд и материали.Професионалният ми поглед ме кара на 100% да си мисля,че цената на услугата в България не влияе на качеството и.Който работи добре и съвестно,работи по същия начин на всякаква цена,стига да не е такава,че дори да не му позволява определения екзистенц минимум.Тогава ще се наложи и той да отхвърли някои операции по качеството и да заработи на по-бързи обороти и по-некачествено.
Който си не може,той не може и при висока,и при ниска цена.Нещо което клиентът разбира впоследствие.
В този ред на мисли трябва да кажа,че има два типа строителни работници,които сме свикнали да наричаме майстори.Едните наистина са такива ,но те са много малка част.При тях има умения,като пространствен поглед,развиване на процеса в перспектива,бързо намиране на конфликтните ситуации и точки,голяма практика,кято ги е научила на повече евентуални изходи от техническия проблем.Докато по-голямата част определено трябва да ги наречем монтажници,понеже механично извършват една операция,която са научили,без да я вписват в общата схема на работата си,да предвиждат конфликтни точки,да съобразяват,че след тяхната операция идва следваща и тяхната по никакъв начин не трябва да пречи.Познавам страхотни монтажници,например на камък,чието поставяне е без забележка:гладка като стъклоповърхнина ,безупречно фугиране и здраво слепване.Но същите никога не си правят труда да погледнат терена в перспектива ,да го замерят с нужните уреди,да подходят от самото начало по-логично и предвидливо.Така се стига дотам ,един страхотно направенкъм момента под да стигне до участък с неравност или издигане и да няма възможност да се продължи повече.Впоследствие се започва безумното стъргане на замазка и ред други бавни и ненужни операции,вместо всичко това да се предвиди още в началото.Да не говорим,че за да му е по-лесно на един от въпросните майстори,ще остави оформянето на равнините или на определени елементи на следващия,докато всичко се стовари на последния по веригата.
В заключение можем да кажем,че очакванията за ниска себестойност на строителния продукт в близките години ще се мултиплицира може би единствено в малки цифри,но не и в качествена и трайна изработка..."
archbox.blogspot.com
А вие как мислите?...